Drs. Isabelle Bisseling (1987) is geïnteresseerd in alle manifestaties van kunst. Haar werkzaamheden als kunsthistoricus en curator geven vorm en verdieping aan haar beeldend werk. Centraal staat de kleur blauw.
In haar masterthesis richtte ze zich naast de kunst- en cultuurhistorie ook op biologische en natuurkundige theorieën over de menselijke waarneming van de kleur blauw. Uit dit onderzoek blijkt dat wij de kleur blauw inderdaad anders waarnemen dan andere kleuren, en dat het subjectieve onderzoek van kunstenaars als Klein en Kandinsky, wetenschappelijk kan worden onderbouwd. Geïnspireerd door deze uitkomsten en aangemoedigd door het feit dat ze zichzelf zowel kunstenaar als kunsthistoricus mag noemen, heeft Isabelle haar eigen theorie over de kleur blauw geformuleerd. Ze pleit dat de kleur blauw, vanwege de specifieke eigenschappen die aan deze kleur kunnen worden toegekend, de beste kleur is voor kennismaking met innovatie en vernieuwing.
Visual research
Het waarnemen van de kleur blauw uit zich in een ervaring die niet alleen rustgevend is voor ons oog en brein, maar tevens actief aanzet tot contemplatie en verbeelding. Deze combinatie van eigenschappen maken het waarnemen van de kleur blauw de beste recept voor het verleggen van grenzen en het zetten van nieuwe stappen.
Isabelle tracht in haar beeldende werk de beschouwer te verleiden om het onbekende te verkiezen boven het vertrouwde en onderzoekt op welke manieren de kleur blauw hieraan kan bijdragen in een poging haar theorie in de praktijk te bewijzen.
Deelname aan bijzondere initiatieven:
2021
• Upcoming: Branieschoppers
• Upcoming: Gastcuratorschap Expositieruimte 38CC, Delft
• Upcoming: Artikel Onze Eigen Tuin
• Jurylid ‘ArtBorne’, Stichting Scarabee, Oosterbeek
• Jurylid ‘O-68 Award’, Art Gallery O-68, Velp
2020
• Cursus: Het transhistorische museum, Radboud Universiteit, Nijmegen. Docent: Prof. Dr. Ann Demeester
• Jurylid ‘ArtBorne’, Stichting Scarabee, Oosterbeek
• Jurylid ‘O-68 Award’, Art Gallery O-68, Velp
2019
• Curator ‘Festial Onzichtbaar Landschap’, Stichting Scarabee, Oosterbeek
• Jurylid ‘ArtBorne’, Stichting Scarabee, Oosterbeek
• Residency ‘Derde Wal LAB’ - Festival De Oversteek, Derde Wal, Nijmegen
• ‘Safe Space’ – Willem Twee kunstruimte, Den Bosch Gastcurator: Jade Kerste
2018
• Openingsspreker ‘Heavy Meta’ – Simone Albers, Art Gallery O-68, Velp
• ‘Leap into the blue’ – Derde Wal, Nijmegen, onderdeel van ‘Social Aspects II’ Gesteund door het experimenteerregelement van het Mondriaan Fonds
• ‘Maxi Reacti’ – White Suit Projections, Nijmegen. Initiatief van Roy Ruepert.
• Gastspreker ‘Kunstenaars in de kazerne’, Zwolle
2017
• ‘De Ondergrond #6’ – Magazine. Initiatief van Chris Brans en Harro van Aalderen
• ‘Herky-Jerky’ – Derde Wal op de HAN, Nijmegen
• ‘The One Day Collective’ – Expoplu, Nijmegen. Initiatief van Eline Janssen
2016
• Kunstexpedities voor ‘Into Nature’. In opdracht van Destination art
• Pitchpresentatie training 'B hungry & get fed' o.b.v. Marlies Leupen
'Blauw' is het beste middel om vaker iets nieuws te proberen.
Curating
De zoekende mens wordt steeds vaker ook de onderzoekende mens, die zichzelf en de wereld wil leren kennen door te ontdekken en te ervaren. Ik stimuleer graag een actieve en nieuwsgierige houding door aandacht te besteden aan interactie, beleving en dialoog, waarin ik vaak ter verdieping een rol geef aan wetenschappen die gerelateerd zijn aan het gekozen onderwerp.
Isabelle heeft een aantal jaar ervaring in het maken van tentoonstellingen, het begeleiden van kunstenaars, het ontwikkelen van alternatieve presentatieconcepten en het leiden van projecten. Veel van deze opdrachten vonden plaats in de openbare of semipublieke ruimte. Zo was zij van 2016 – 2018 curator en projectleider bij het nomadische Derde Wal in Nijmegen. In opdracht van Scarabee, stichting voor hedendaagse kunst en landschap was Isabelle curator van het Festival ‘Onzichtbaar landschap’ dat in de zomer van 2019 plaatsvond op landgoed De Lage oorsprong in Oosterbeek.
Hieronder een impressie van een aantal door Isabelle gecureerde projecten met werk van Rob Sweere, Simone Albers, Mariëlle Vos, Frank ter Beek, Florentijn Hofman, Martin uit den Bogaard, Guy Königstein, Els van ’t Klooster, Chantall Heerink, Harro van Aalderen, Brandstof architect en Urbanacts.
Art history
Isabelle bestudeerde de theorieën van Wassily Kandinsky, zoals zijn Über das Geistige in der Kunst uit 1912, de teksten van Yves Klein, waaronder Overcoming the problematics of art opgesteld door Klaus Ottmann en ze vergeleek Zur Farbenlehre van Goethe met Newtons Optika uit 1704.
Inspiratie vindt ze in vakoverschrijdende teksten zoals Beeldende Kunst en onze Hersenen van Lamberto Maffei en Adriana Fiorentini en On Being Blue; A Philosophical Inquiry over blauw in relatie tot droefheid door William Gass.
Naast haar werkzaamheden als curator en beeldend kunstenaar is Isabelle werkzaam bij het Kröller-Müller Museum als medewerker Collectie & Onderzoek. In 2018 is de Tijdlijn gelanceerd. Het nieuwe interactieve onderdeel van de website vol verhalen over de ontwikkeling van het museum en de collectie.
Publicaties
2019 – Kröller-Müller Museum
‘De gedroomde beeldentuin, Hammacher’s strijd voor sculptuur’
Tent. cat. Otterlo (Kröller-Müller Museum), Het begin van een nieuwe wereld, Zutphen 2019
(Jurriaan Benschop, Isabelle Bisseling, Jannet de Goede). (ISBN 978-90-74453-00-4)
2016 – Desipientia
‘Blauw Bekeken: de natuurlijke perceptie van de kleur blauw in culturele uitingen’
Desipientia: Kunsthistorisch Tijdschrift (2016), 2: Het Ruime Sop, 39-42. (ISSN 1386-1069)
2015 – KiK
Tent. cat. Kolderveen (KiK: Kunst in Kolderveen), Hinterland, Kolderveen 2015 (Isabelle Bisseling,
(Red.) Saskia Korsten & Marieke de Jong).
2014 – Museum Arnhem
Tent. cat. Arnhem (Museum Arnhem), Threads: Textiel in kunst en vormgeving, Arnhem 2014
(Mirjam Westen, Isabelle Bisseling, e.a. (Red.) Mirjam Westen). (ISBN 9789072861535)